miercuri, 6 iunie 2012

Calculul impozitului pe profit si alte informatii utile

Impozitul pe profit este reglementat prin codul fiscal Titlul II.
Sunt platitoare de impozit de profit, in general, majoritatea persoanelor juridice romane si orice persoana juridica straina care desfasoara activitati economice pe teritoriul Romaniei, asa cum sunt detaliate si reglementate de codul fiscal.
Scutirile se aplica in principal asupra institutiilor statului, cultelor religioase, institutiilor de invatamant acreditate, asa cum este specificat in articolul 15 din Coul Fiscal.
Conform art. 17. Cota de impozit pe profit care se aplică asupra profitului impozabil este de 16%, cu excepţiile prevăzute la art. 38.
Conform art. 19. Profitul impozabil se calculează ca diferenţă între veniturile realizate din orice sursă şi cheltuielile efectuate în scopul realizării de venituri, dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile neimpozabile şi la care se adaugă cheltuielile nedeductibile. La stabilirea profitului impozabil se iau în calcul şi alte elemente similare veniturilor şi cheltuielilor potrivit normelor de aplicare.
Sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit numai cheltuielile efectuate în scopul realizării de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative în vigoare, (art. 21.Cod Fiscal, alin. 3 si 4.)
Cheltuielile nedeductibile sunt mentionate la alineatu 5, Art. 21, cod fiscal, dintre care cele mai des intalnite in practica de zi cu zi, sunt sunt:
- cheltuiala cu impozitul pe profit 
- cheltuielile cu dobanzile, amenzile si alte penalizari ( exceptii prevazute in art. 23.Cod Fiscal)
- cheltuielile  cu serviciile de consultanta si management a caror necesitate nu poate fi justificata
- cheltuilile de sponsorizare
- cheltuilile care nu au la baza documente justificative, etc 

Exemplu de calcul al impozitului pe profit:
 
1
Venituri –total, din care:
5,000.00

707-Venituri din vanzarea marfurilor
5,000.00
2
Cheltueli -total, din care
1,146.00

628-Chelt. privind alte materiale consumabile
500.00

605-Chelt.privind energia si apa
100.00

607-Cletuieli privind marfurile
50.00

612-Chelt. privind redeventele si chiriile
10.00

623-Chelt. De protocol
90.00

628-Chelt. privind serviciile executate de terti
50.00

635-Chelt. cu alte impozite si taxe
10.00

641-Chelt. cu salariile personalului
100.00

6451-Chelt.le privind contributia unitatii la asig.sociale
19.50

6452-Chelt.privind contributia unitatii la fondul de somaj
1.00

6453-Chelt. privind contrib. unitatii la asig.soc.de san.
5.50

6581-ddespagubiri ,amenzi ,penalitati
10.00

691-Chelt. cu imozitul pe profit
200.00
7
PROFIT brut (rd.1-rd.2)
3,854.00
8
Cheltueli  nedeductibile total, din care:
210.00

6581-despagubiri, amenzi, penalitati
10.00

691-Chelt. cu imozitul pe profit
200.00
9
Plafon deductibil ch. Protocol[ (rd. 7+ ct. 623 + rd.8) x 2%]
83.08
10
Suma nedeductibila din cheltuielile de protocol [ct.623- rd. 9]
6.92
11
PROFIT impozabil (rd. 7+ rd. 8+ rd. 10)
4,070.92
12
IMPOZIT PROFIT [rd.11 x16%]
651.35




IMPOZIT TRIM IV [rd.12 - ct. 691]
451.35

Declararea şi plata impozitului pe profit se efectuează trimestrial, până la data de 25 inclusiv a primei luni următoare încheierii trimestrelor I-III. Pentru trimestrul IV, termenul este data de 25 martie a anului urmator.
Pentru declararea trimestriala se completeaza declaratia 100 iar pentru cea anuala declaratia 101, ambele disponibile pe site-ul ANAF cu explicatii si indrumari utile in completare si transmitere.

Atentie !!! pentru cheltuielile de protocol ce depasesc plafonul deductibil, persoanele inregistrate in scopuri de TVA au obligatia sa intocmeasca autofactura. Acest lucru este necesar in justificarea TVA-ului colectat. Autofactura va cuprinde la rubrica "Cumparator" aceleasi date ca si la "Furnizor", iar ca si descriere poate fi trecuta mentiunea "Depasire plafon cheltuieli protocol".


5 comentarii:

  1. Buna ziua, se poate afisa un model concret de autofactura. Sunt incepator. Multumesc anticipat de intelegere si ajutor

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna, vom merge pe modelul concret de mai sus, astfel:

      avem suma de 6.92 lei pe care trebuie sa o autofacturam.

      Modelul aferent situatieie de mai sus il gasesti aici : https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0ApKN6WBxrxlFdEl4aHdmYmU5c3NjeDNhWkFOM2xFT1E#gid=0

      Inregistrarea ce se va efectua este: 635=4427 doar pentru suma de 1,66 lei.

      Autofactura se intocmeste doar in scopuri de TVA si doar de catre persoanele inregistrate ca platitoare de TVA.

      Pentru cazul nostru, autofactura se emite o singura data pe an, la intocmirea situatiilor anuale si doar daca suma este semnificativa pentru situatiile dumneavoastra financiare.

      Spor,

      Ștergere
  2. Buna ziua!

    Dupa modificarea Codului Fiscal din 1 iulie 2012,daca se depaseste ce suma se plateste impozit pe profit in cazul intreprinderilor familiale?(sper ca m-am exprima bine si s-a inteles intrebarea)
    Multumesc

    RăspundeţiȘtergere
  3. Care sunt pasii ce trebuiesc urmati ,pentru a transmite online la ITM Bucuresti o modificare de salariu. Mentionez ca am parola data de ITM Buc ,iar eu locuiesc intr-un judet vecin de unde vreau sa o si transmit. Multumesc Admin !

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Marianav, pasii ii gasesti pe site-ul inspectiei muncii, http://www.inspectiamuncii.ro/.
      Ai acolo un ghid complet de instalare a aplicatie precum si utilizarea acesteia. Mare atentie la termenele limita de trimitere a modificarilor, iti recomand sa citesti si codul muncii cu mare atentie.
      Spor,

      Ștergere